Friday, May 20, 2011

DOA RINGKAS YANG PENUH BERMAKNA



Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Tenang diri sejenak dengan muhasabah diri atas segala kesalahan yang pernah dilakukan terutama dengan ibu bapa

Warhamni (sayangi aku)
Diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih-sayang Allah yang tak terhitung besarnya. Kasih sayang yang membawa keberkatan di dunia dan di akhirat.

Wajburnii (tutuplah aib-aibku)
Janganlah membuka aib yang Allah telah tutup. Mintalah perlindungan dari kecelaan dan keburukan perbuatan dari Allah.

Warfa’nii (angkatlah darjatku)
Mohonlah supaya darjat kita diangkat menjadi hamba Allah yang saleh/solehah.

Warzuqnii (berilah aku rezeki)
Ingatlah, Allah  lah yang memberi Rezeki dan kejayaan. Bersyukurlah pada setiap masa.

Wahdinii (berilah aku petunjuk)
Mohonlah petunjuk dan hidayah Allah  supaya di tunjuki jalan yang di redhai Allah .

Wa’Aafinii (sihatkan aku)
Mohonlah kesihatan supaya kita dapat beribadah dan berbakti kepada orang lain

Wa’fuannii (maafkan aku)
Mohon keampunan dari Allah  setiap masa.

Setelah selesai, diamlah sejenak lalu sampaikan rasa syukur kita kepada 
Allah . Betapa besarnya nilai sebuah doa ini

2 kritikan:

G3-lina said...

bukan ke ni bacaan semasa duduk antara dua sujud?

alyf said...

yup..dat right
kekdng sesetengah kita x penah nk bik tau maksud doa ni kn..rugi2

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...