Tuesday, July 12, 2011

4 PERKARA = ISTERI TERBAIK

Dinikahi wanita itu kerana empat perkara;
1)   Hartanya
2)   Keturunannya
3)   Kecantikkannya
4)   Agamanya
Maka pilihlah dalam hal keagamaannya. Nescaya beruntunglah kedua-dua tanganmu.”

(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)



Hadis diatas merupakan panduan yang terbaik untuk si adam untuk mencari si hawa yang terbaik untuk dijadi peneman hidup dikala susah mahupun senang dan takala sihat mahupun sakit.

*Ni merupakan tip untuk kaum adam!
Pahamkan betol-betol

Apa yang anda perlu buat untuk mencapai kebahagian yang berkekalan (InsyAllah) adalah mengusun 4 perkara diatas dengan susunan yang betol tanpa menukar apa-apa dari salah satu perkara tersebut dan mengambil penekanan dalam hadis diatas.

 

Setelah disusun jadilah seperti diatas. Bagi kaum adam untuk mencari isteri terbaik adalah dengan mencari wanita yang cantik dahulu (kecantikan adalah abstrak, so lain orang lain citarasa) selepas itu baru disaring dengan perkara yang selebihnya seperti wanita cantik itu perlu memiliki

1) Agama yang tinggi
2) Keturunan yang baik
3) Harta yang banyak

P/s – khas untuk kaum adam sahaja (kaum hawa jangan terasa di diskriminasi pulak). Sebenarnya agak sukar tapi bukan mustahil untuk mencari seorang wanita yang mempunyai semua ciri-ciri berikut sekarang. Rasional mengapa yeop letakkan ciri wanita cantik dahulu adalah kebanyakan kaum adam menyukai wanita cantik sebagai penyejuk mata (dari mata turun ke hati) :)

Wallahua'lam bi shawab

0 kritikan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...