Monday, August 6, 2012

AL-QUR'AN MERUBAH PERSEPSI

Kitab (Al-Qur’an ) ini, tiada keraguan padanya, petunjuk bagi mereka yang bertakwa.” (2:2)


Peristiwa nuzul Al-Qur’an  menjadi satu rakaman sejarah dalam kehidupan Nabi SAW hingga  seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab Al-Qur’an  yang ada pada kita hari ini. Al-Qur’an  adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia Al-Qur’an . Begitu indah Allah S.W.T menukilankan setiap peristiwa dan pengajaran di dalam kitab yang agung (Al-Qur’an ) ini.

Di bulan Ramadan yang penuh barakah ini, dianjurkan kita memperbanyak bacaan Al-Qur’an  tidak mengira sama ada secara bersendirian atau tadarus bersama rakan lain. kelebihan Al-Qur’an  tidak boleh disangkal lagi, hadith di bawah menunjukkan perumpamaan manusia yang membaca Al-Qur’an . Renung-renungkan di mana kedudukan kita.

“Perumpamaan orang mukmin yang membaca Al-Qur’an  adalah seperti buah Utrujjah yang baunya harum dan rasanya enak.

Perumpamaan orang mukmin yang tidak membaca Al-Qur’an  seperti buah kurma yang tidak berbau sedang rasanya enak dan manis.

Perumpamaan orang munafik yang membaca Al-Qur’an  adalah seperti raihanah yang baunya harum sedang rasanya pahit.

perumpamaan orang munafik yang tidak membaca Al-Qur’an  adalah seperti hanzhalah yang tidak berbau sedang rasanya pahit.”
(HR Bukhari & Muslim)

Pada bulan Ramadan ini, Kepada kekawan yang dah khatam, tahniah ! dan teruskan untuk kali kedua dan yang masih “On The Way” tu, teruskan usaha. Yeop tinggal lagi 45% untuk khatam dalam bulan Ramadan ini. Moga Allah S.W.T memberi kita kekuatan untuk membaca dan bertadabur dengan Al-Qur’an .

0 kritikan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...