Tuesday, October 16, 2012

ALASAN MALAS SOLAT

Hayati dialog ini dengan khusyuk, mengapa kita malas nak solat?
pada suatu petang yang tenang lagi bahagia...

Lelaki : Saya sakit ustaz, macam mana nak solat?
Ustaz : Solat macam biasa je, berdiri kalau mampu.

Lelaki : Kalau saya tak mampu berdiri?
Ustaz : Duduk pun boleh.

Lelaki : Duduk pun saya tak boleh, ustaz.
Ustaz : Baring pun tak apa.

Lelaki : Baring pun saya tak mampu dah.
Ustaz : Guna isyarat je lah kalau macam tu.

Lelaki : Nak guna isyarat pun saya tak boleh dah. macam mana?
Ustaz : Kalau begitu, tunggu orang lain solat kan encik.

Lelaki : Boleh ke macam tu ustaz ? biar betul.
Ustaz : Betul la, kalau dah semua tu tak boleh buat, maknanya 
             dah layak lah awak untuk dikuburkan.

Lelaki : Eh, tiba-tiba pulak saya boleh solat berdiri ustaz.hahaha

Apa macam? Kekawan penah kene macam dialog diatas? seseorang yang banyak memberi alasan untuk melengah-lengahkan solat malah lebih teruk meninggalkannya

0 kritikan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...