Thursday, January 13, 2011

TAJAM LIDAH = PISAU

Sebab mulut badan binasa ! peribahasa yang acap kali kita dengar dewasa ini. Bercakap memang suatu yang mudah tetapi pernahkah kita berfikir kesan selepas kita bercakap? Walaupun kita tidak melukakan seseorang secara fizikal tetapi secara batin dan mental bagai dihiris-hiris pisauTerlajak kerete boleh undur der tapi terlajak kata kaki naik atas kepala (peribahasa moden) Walau kita mampu menjaga sepulah malah ratusan manusia tapi belum tentu kita mampu menjaga satu mulut manusia. 


Antara gelaran/pangkat yang disandang oleh orang yang menyalahgunakan mulut :
1.     Mulut Tempayang
2.     Mulut Longkang
3.     Mulut Laser

Ada orang kerana mulut masuk syurga.
Ada orang kerana 
mulut masuk neraka.

Hadith-hadith Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam yang menerangkan keburukan dan bencana lidah.

“Tidaklah dihumbankan muka manusia kedalam neraka itu sebagai hasil tuaian (jelek) lidahnya” (Hadith riwayat At-Tarmizi)
  
“Bukanlah ia seorang mu’min (jika) jika ia suka menuduh, melaknat, bercakap kotor dan keji.” (Hadith riwayat At-Tarmizi)
  
“Sesiapa yang banyak bercakap, maka banyaklah kesalahannya, sesiapa yang banyak kesalahannya, maka banyaklah dosanya, dan sesiapa yang banyak dosanya, api nerakalah paling layak untuk dirinya.” (Diriwayatkan oleh Baihaqi)

Nasihat Yeop adalah kita gunakan anugerah Allah S.W.T ini untuk tujuan yang baik seperti menasihati dan kalau kita tak boleh nak kawal apa yang terkeluar dari mulut secara sengaja atau tidak lebih baik kita DIAM (habis cita) :)

3-inch tongue can kill a 6-foot man

0 kritikan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...