Wednesday, February 16, 2011

KEEGOANMU

Sampai sekarang yeop masih tidak mengerti kenapa ini boleh terjadi. mana silapnya? Keegoan memang permainan syaitan yang halus.Antara sedar atau tidak sahaja. Kalau orang yang tamak selalu rugi, apa pula untuk orang yang ego yang tinggi, apa pula? tepuk dada tanya iman.

Masalah ego yang paling ketara ialah kemaafan.Disebab ego manusia berat untuk memohon maaf walaupun masalah berlaku perkara kecil.


Sebuah persahabatan yang murni akan hancur dengan keegoan sebelah pihak. Ini cerita tentang sahabat yeop yang dulu sering bertepuk-tampar dengan bersaja. Tetapi kini keadaan itu adalah hanya tinggal sejarah silam dalam ingatan yeop. Puas yeop memerah otak mencari punca segala permasalahan dan kekusutan dalam persahabatan kami.

HablumminAllah dan Hablumminannas

Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.[3:103]

Hablun atau tali ini boleh dilihat dalam surah Ali Imran: 103
Tali dgn Allah bermaksud apa yg mengikat manusia dgn Allah.
Tali dgn manusia pula ialah apa yg mengikat manusia sesama manusia.

Kunci penyelesaian segala masalah adalah hubungan kita dengan Rab kita iaitu ALLAH S.W.T. Dengan memperbaiki hubungan dengan pencipta kita justeru hubungan dengan manusia akan tersendiri akan diperbaiki. Insha’Allah

Yeop sudah beberapa kali memohon maaf kepada dia tetapi masih tiada reaksi positif. Bila persengketaan ini akan berakhir hanya Allah yang Maha Mengetahui.

0 kritikan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...